Lang leve de secretaresse

donna-paulsen-02Ik had laatst een kort gesprek met iemand over het thema; werken met mensen. Hoe leuk, complex en uitdagend dit is. Al kletsende konden we binnen de kortste keren een aantal beroepen opnoemen waarbij het werken me mensen centraal staat. Natuurlijk is daar de zorg. Van het aanbrengen van een nieuwe hartklep bij een rikketik patiënt tot het verschonen van een luier bij een chronisch incontinente bejaarde, de mens staat centraal.  Een kassière bij de supermarkt werkt ook met en voor mensen maar heeft dit zelf iets minder vaak door. Haar eigen pauze en werktijden zijn vaker onderwerp van gesprek dan een vrolijk contact met de mens die haar salaris mogelijk maakt, namelijk de klant. Het rijtje van ‘mensberoepen’ werd snel langer: trainer, coach, buschauffeur en leraar. Vreemd genoeg realiseerde ik me pas later dat het van secretaresse niet genoemd is. Terwijl het de secretaresse steeds maar weer het centrale middelpunt is binnen soms complexe mensstructuren. De spin in het web. De verbindende factor. De allesweter. De alles zwijger. De vraagbaak. De wegwijzer. De persoon binnen een afdeling of organisatie die de mens verder helpt. Vaak in dienst van 1 persoon. Maar ongetwijfeld binnen de kortste keren gemaneuvreerd tot bestweter van allerlei organisatie perikelen. Het grappige is dat iedereen binnen de organisatie dit weet en gebruik maakt van de positie van de secretaresse. Alleen de secretaresse blijft dienstbaar, zichzelf op de achtergrond plaatsen en volgen. Zou het niet mooi zijn wanneer heel ‘secretaressend Nederland’ in 2015 uit haar schulp kruipt, opstaat en zichzelf gaat profileren als de belangrijkste persoon binnen de organisatie. Op naar het beste contract en bonussen. De mooiste auto’s van de zaak. Eventueel met chauffeur want na een dag hard werken en verbinden is het onverantwoord zelf naar huis te rijden. Een secretaresse voor de secretaresse. Een zomerhuis in het zuiden van Frankrijk om even bij te tanken. Lunches op de kamer. Met vers fruit als toetje. Vergaderingen op tijden dat het jou uit komt. En tot slot, elke dag voetmassage rond 15 uur in de middag. Heerlijk en compleet verdiend.  En ondertussen zorgen dat je de belangrijkste mens van de organisatie blijft. Net zoals nu.